Medlineچیست؟(سازمان حمایت کننده، محتوی، چگونگی دریافت اطلاعات، ا



Medlineچیست؟(سازمان حمایت کننده، محتوی، چگونگی دریافت اطلاعات، امکانات جستجو را شرح دهید)


مدلاین، که سیستم آنلاین تحلیل و بازیابی منابع پزشکی است، پایگاه اطلاعاتی کتابشناختی کتابخانه ملی پزشکی ایالات متحده است که به اختصارNLM خوانده می شود که همان National Library of Medicine می باشد. این پایگاه، محتوی بیش از12 میلیون ارجاع به مقالات مجلات در زمینه علوم زیستی با تمرکز بر زیست پزشکی می باشد. 

منبع: در این پایگاه، استنادهایی از بیش از 4600 نشریه جاری در سطح جهانی به 30زبان است. درمورد نشریات قدیمی تر و مستند به قبل از سال 1966،40 زبان به کار رفته است.تقریبا 89درصد ازمقالات استنادی، به انگلیسی منتشر می شوند و 76درصد چکیده های انگلیسی دارند که توسط نویسندگان مقالات، نوشته می شوند. استنادهای مدلاین، توسط ان.ال.ام، و سازمانهای همکار دیگر تهیه می شوند.

روزآمد شدن: از آغاز سال 2002 بیش از 2000 ارجاع کامل به صورت روزانه از سه شنبه تا شنبه، ژانویه تا اکتبر افزوده می شود. سال گذشته، بیش از 460هزار ارجاع افزوده شد.روزآمدی، به صورت نامنظم در ماههای نوامبر و دسامبر درزمانی صورت می گیرد که ان.ال.ام برای نمایه سازی مقالات از سرعنوانهای موضوعی پزشکی(مش)-MESH- سود می برد.


پوشش گسترده: تحقیقات پایه زیست پزشکی ، و علوم بالینی از سال1966 شامل، پرستاری، دندانپزشکی، داروسازی، علوم دامپزشکی، بهداشت، و علوم پیش بالینی می باشد. مدلاین، همچنین علوم زیستی، شیمی، بیوفیزیک، جبنه های مختلف زیست شناسی و محیط زیست، را درزمینه تحقیقات محققان دربرمی گیرد. افزایش پوشش علوم زیستی از سال2000 آغاز شده است.درانتهای سال 2001، بیشتر استنادهای گذشته، در پایگاه اطلاعاتی مجزا و اختصاصی ان.ال.ام به مدلاین اضافه شده است.

دسترسی: مدلاین از طریق http://www.nlm.nih.gov قابل دسترسی است و جستجو در آن رایگان است.به ثبت نامی هم نیاز نیست.خدمات مدلاین، همچنین توسط سازمانهایی که از ان.ال.ام پایگاه اطلاعاتی اجاره می کنند، فراهم می شود.دسترسی به خدمات مدلاین، گاهی از طریق کتابخانه های پزشکی،بسیاری از کتابخانه های عمومی و منابع تجاری امکانپذیر است.

شما می توانید کار جستجو را درمدلاین، با استفاده از واژه نامه سرعنوانهای موضوعی پزشکی، یا به وسیله نام پدیدآور، کلمه عنوان،کلماتی که درمتن موجوداست، نام نشریه، عبارت یا هرترکیبی از این موارد انجام بدهید. نتیجه جستجو، لیستی از استنادهایی به مقالات نشریات( شامل پدیدآورندگان،عنوان و گاهی یک چکیده) می باشد. برای بتوانید عملا ببینید که از مدلاین چه کارهایی برمی آید، به آدرسی که ذکر شد رجوع کنید و از لینکهایی هم که دارد دیدن کنید.


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد